Utredning för Ivf

Detta inlägg kommer jag skriva lite om hur vi gick till väga innan ivf.

Jag tillsammans med min sambo försökte få barn i nämre 4 års tid, det blev som en stress att vi aldrig lyckades.
Många test gjordes innan vi tog beslutet att söka hjälp.
Jag började söka via google olika

gynmottagningar för jag var övertygad om att orsaken var hos mig.
Jag visste ju att sköldköteln kunde orsaka infertillitet pga hormonerna i kroppen.

Så vi kontaktade en gynmottagning i st:görans, där både parterna var tvungen att komma på utredning.
Jag var livrädd att jag aldrig skulle kunna få barn, och att min sambo skulle lämna mig pga den orsaken.

Utredningen tog cirka 1 år, massa prover skulle tas, gynundersökningar skulle göras samt sperma prover och små operationer om man kan kalla det för det.
Behöver inte gå in allt i detalj, men vi fick ett svar. Det visades att jag hade en polymp i livmordern som skulle bort, så det blev en liten operation, min sambo hade förfå simmare.
Ingen vet orsaken till det, men det är mer vanligt än man tror. Han opererade bort åderbråk som han hade i pungen, då vi fick höra att orsaken kan vara där.
Men eftersom kön till ivf kunde vara lång så ställde vi oss i kö.

Det gick fortare än förväntat vi fick tid efter bara 3 månader. Vi gick dit för samtal om hur processen skulle vara, vi gick igenom hur man tar sprutorna i magen samt allt annat som var bra att veta. Vi bestämde att när mensen kom så skulle jag få starta. Kommer gå in i nämre på det i ett annat inlägg annars kommer denna bli för lång och tråkig 😅!



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ultrljud på äggblåsorna

Ny uppdatering ivf 2019

Ägguttag